Nu skal der strøm på anlægget

30. september 2011

Håndværkerne er i fuld gang med at trække ca. 100 km kabler og sætte el-installationer op i det næsten færdige byggeri

Det er en smilende og stolt byggepladsleder, der viser rundt hos Maabjerg BioEnergy denne fredag morgen, hvor selv solen smiler ned over pladsen. Ove Vendelbo konstaterer, at selve byggearbejdet nu stort set er færdigt.


"Vi er nået til el-installationerne  , som helt efter planen er sidst på programmet. Det hele skal være færdigt omkring årsskiftet. Og det bliver vi også. Der er selvfølgelig nogle skønhedsmæssige ting på udenomsarealerne, som sagtens kan vente til foråret, men de vigtige ting skal nok være klar til prøvedriften i januar," lyder hans vurdering.

Lige nu er op mod 60 mand beskæftiget på pladsen, hvoraf 12-15 elektrikere er i fuld gang med at trække de ca. 100 kilometer kabler  rundt i de nye bygninger, og både indvendigt og udvendigt bliver de omfattende rørforbindelser efterhånden sat sammen til en sindrig labyrint. Det er tydeligt, at der er 'orden i kaos' deroppe under taget, og det ser faktisk rigtig pænt ud.

"Ja, det gør da bestemt ikke noget, at det også ser flot ud. Og det gør det da," siger Ove Vendelbo.

Membranerne bliver pustet op til en igloo-formet kuppel.

På bagsiden af bygningen er specialister fra Italien ved at gøre klar til opstilling af 2 noget specielle gas-beholdere.

"Det er en gas-membram, som bliver pustet op, når den fyldes med gas. På den måde kan de to igloo-formede kupler fungere som en slags buffer, der hver kan indeholde 5000 kubikmeter biogas," forklarer byggepladslederen.

Bag det italienske sjak er et hold fra nabolandet Schweiz ved at opstille en stor, tromleformet beholder, der ender med at blive byens største lighter. Her vil man kunne se en gasflamme, som man kender det fra de karakteristiske billeder fra olie-boreplatforme og raffinaderier.

"Nogle forestiller sig måske, at det bare er et lille rør, der sender flammen op, men det kræver faktisk et ret stort rør. Flammen kommer dog ikke til at brænde permanent, den skal bare fungere som en sikkerhedsventil. Vi kan jo ikke bare sådan lige stoppe anlægget, når det først kører, og der opstår en situation, hvor vi ikke kan komme af med gassen hurtigt nok, kan man blive nødt til at brænde den for at skaffe den sikkerhedsmæssigt forsvarligt af vejen," forklarer Ove Vendelbo.

Torsdag 7. oktober ankommer så de kæmpestore gas-motorer. Det bliver endnu en milepæl. Af sikkerhedsmæssige årsager og på grund af travlhed på byggepladsen er det desværre ikke muligt for besøgende at kigge med. Men vi skal nok være på pletten med kameraet til næste nyhedsbrev.