"Hallo? Gylletanken er ved at være fuld..."

1. november 2012

"Hvad med den der 10-08'er? Han har ringet og sagt, at tanken er ved at være fuld. Kan det passe?" spørger Hans Søgaard.

Han er kørselsleder for Maabjerg BioEnergys leverandørforening og sammen med receptionist Ulla Kristensen er han helt opslugt af planlægning af næste dags køreture for gyllelastbilerne. De foretager utallige opslag på computeren, og specielt her i opstartsfasen kræver det en del manuelt kontrolarbejde at få planen til at hænge sammen, fortæller han.

"Landmændene har en afhentningstank, som sender et signal ind til vores BioLink-system hvert 20. minut, og her i starten skal det lige kalibreres. Vi har f.eks. oplevet, at en landmand ringede og var lidt bekymret, fordi hans tank var helt fuld, mens vores system viste, at den kun var 80 procent fuld. Gyllen må selvfølgelig ikke rende over, så det får vi justeret ind, når vi støder på det," siger Hans Søgaard.

Han kan være i kontakt med chaufførerne og de 140 leverandører op til 50-60 gange på en arbejdsdag, men det betyder ikke nødvendigvis, at der er problemer.

Kørselsleder Hans Søgaard lægger planer for næste dags transport i tæt samarbejde med receptionist Ulla Kristensen. Foto: Thomas Maxe.

"Det er jo nyt for os alle sammen: Chaufførerne skal lære forholdene at kende ude hos landmændene, og både jeg og landmændene skal lære det nye it-system, BioLink, at kende. Specielt da vi lige var begyndt, kunne der godt være nogen, som ringede for lige ville være sikker på, at vi nu også havde opdaget, at gylletanken var klar til tømning, og så kunne jeg berolige dem med, at systemet faktisk havde givet besked," fortæller han.

Da gylletransporterne begyndte i januar 2012, blev fire helt nyt lastvogn præsenteret. De har allerede fået selskab af vogntog nummer fem, og et par gange om ugen får leverandørforeningen desuden hjælp af en ekstern vognmand.

"Vi skal levere 8800 kubikmeter om ugen. Det betyder, at vi skal køre 275 ture om ugen med 32 kubikmeter ad gangen. Det tager faktisk kun 10 minutter for hver lastbil at læsse af i modtagehallen, blive fyldt med returgylle og så af sted igen. Så kunsten ligger i at få optimeret ruterne, så vi kører så få kilometer som muligt, og på en måde, så vi altid kører med en helt fuld tank," forklarer Hans Søgaard.

Jobbet som kørselsleder lyder måske stressende, men Hans Søgaard er rigtig glad for sin arbejdsplads.

"Jeg har et virkelig godt samarbejde med drift-folkene her på Maabjerg BioEnergy, og jeg sætter stor pris på chaufførerne også. De er nogle dejlige mennesker, som går op i deres arbejde. De er blandt andet rigtig gode til at holde bilerne rene. Der er gået lidt sport i at sørge for, at vores gyllebiler er mindst lige så pæne at se på som Arlas mælkebiler, og det synes jeg faktisk også, at de er," lyder det fra den stolte kørselsleder.

Kalibreringen af tankmålerne og optimering af det nye it-system og kørselsruterne går bedre og bedre, men indkøringsfasen kommer nok til at fortsætte et stykke forbi årsskiftet. Indtil da supplerer Hans Søgaard og kollegerne det avancerede it-system med hjælp fra telefonen, papir-lister og masser af varm kaffe på termokanden.

Og det går såmænd ikke så ringe endda: Biogasproduktionen kører på fuld skrue, og ingen af gylletankene er rendt over. Meget mere kan man ikke forlange.