Gylletransporten er på plads

1. december 2011

Maabjerg BioEnergy Leverandørforeningen A.M.B.A. har indgået aftale med vognmandsfirmaet Ejler Chr. Knudsen A/S, som skal stille chauffører til rådighed for gylletransporter

Allerede i begyndelsen af januar begynder Maabjerg BioEnergy at hælde biomasse i tankene. Når anlægget kommer op på fuld kraft, vil der årligt blive transporteret ca. 450.000 tons gylle ind til anlægget, hvor efter den afgassede gylle skal transporteres tilbage til landbruget.

En del af gyllen bliver transporteret i en nedgravet rørledning til og fra en omladestation nær Skave, øst for Holstebro. Resten skal køres i lastbil, og leverandørforeningen har allerede styr på transporten, fortæller direktør i Maabjerg BioEnergy Leverandørforeningen A.m.b.a. Alan Lunde.

"Vi har allerede indkøbt fire lastvogntog, og nu har vi også fundet en vognmand, som vi tror er den helt rigtige til at stille chauffører til rådighed. Ejler Chr. Knudsen A/S har en stor pulje af chauffører at trække på, men det handler nu ikke kun om antallet. Vi vil gerne have de bedste chauffører til opgaven, og vi har tillid til, at vognmanden kan leve op til vores forventninger."


Hvorfor har I ikke selv ansat chaufførerne?

"Det ville være en stor udfordring for os selv at skulle håndtere eksempelvis køre- og hviletidsbestemmelser for fire biler, som skal køre 10 timer om dagen, seks dage om ugen. Chaufførerne skal jo også holde ferie, og de kan blive syge, og så skal man være sikker på at kunne skaffe en afløser," forklarer Alan Lunde.


Hvorfor har leverandørforeningen selv indkøbt lastbiler?

"Maabjerg BioEnergy er noget helt nyt - også i transportmæssig forstand. Så hvis en vognmand skulle stille lastbiler til rådighed, ville han være nødt til at indregne visse usikkerhedsmomenter i prisen. Det ville med andre ord blive noget dyrere for os. Samtidig ville vi være nødt til at binde os på langtidskontrakter for at få en rimelig pris. Ved selv at købe bilerne har vi større fleksibilitet", siger Alan Lunde.

Direktør Hans Jørgen Knudsen, vognmandsfirmaet Ejler Chr. Knudsen A/S, bekræfter, at det er en lidt usædvanlig opgave:

"Det er nyt for os at udleje chauffører. Normalt klarer vi hele transportkonceptet inklusive lastbiler, men i det her tilfælde er det altså kun arbejdskraften."

Vognmandsfirmaet har lidt over 50 chauffører og tre transportlærlinge, men det bliver ikke hvem som helst, der kommer til at køre for Maabjerg BioEnergy.

"Det er vigtigt at finde de rigtige chauffører til de rigtige opgaver. Vi har nogle medarbejdere, som er rigtig gode til at køre kran, og andre er de helt rigtige til andre opgaver. I det her tilfælde er det vigtigt, at det er nogen, som brænder for Maabjerg BioEnergy, for det er dem, chaufførerne skal arbejde for, og det er dem, de skal repræsentere, når de er ude hos landmændene," siger Hans Jørgen Knudsen og fortsætter:

"Jeg har allerede et godt øje til de seks-syv mand, som vil være de rigtige til at køre for Maabjerg BioEnergy. Det bliver den samme gruppe af chauffører, så der bliver ikke så stor udskiftning."

Alan Lunde har kun rosende ord at sige om samarbejdet med vognmanden.

"Hans Jørgen Knudsen har i en periode været tilknyttet leverandørforeningen som konsulent og har været meget behjælpelig med udformning af bilerne. Vi har mødt meget stor forståelse for vores krav og behov, og Ejler Chr. Knudsen A/S har været meget åben over for os om hele forretningsstrategien i at skulle håndtere transporterne," siger han og tilføjer.

"Vi har foreløbig indgået en et-årig aftale med Ejler Chr. Knudsen A/S. Derefter skal vi evaluere aftalen, men jeg vil gerne sige allerede nu, at jeg håber på et langvarigt samarbejde."

Transportopgaven har skabt fem nye arbejdspladser hos vognmandsfirmaet. De nye medarbejdere er fundet, og der er ikke aktuelle planer om at ansætte flere nye chauffører til opgaven.