5 nye Scania-lastbiler til MEC Biogas

12. april 2016

Vognmand Ejler Chr. Knudsen stiller chauffører til rådighed for MEC Biogas. Og chaufførerne har taget godt mod de nye Scania-lastbiler. I midten af billedet er det adm. direktør for MEC Biogas Knud Schousboe og bestyrelsesformand for MEC Biogas Nils Ulrik Nielsen (i lys skjorte). Foto: Jens Bach.

Efter fire års produktion af biogas på et af verdens største industrielle biogasanlæg har Maabjerg Energy Center udskiftet vognparken: Fem nye Scania-trækkere og en ny og større gylletrailer skal sikre en stabil forsyning til anlægget, som hvert år omsætter 800.000 tons biomasse til grøn energi.

MEC Biogas har valgt to Scania R490 og tre Scania R580 Highline-modeller. Tallet angiver motorens hestekræfter, og dem er der god brug for, forklarer biogasanlæggets kørselsleder Hans Søgaard.

"Det betyder rigtig meget, at man føler sig godt tilpas, når man kører hele dage, og det spiller også en vigtig rolle for trafiksikkerheden." Hans Kaagaard, Scania Danmark

”Samtidig med indkøbet af de nye trækkere har vi opgraderet en af gylletrailerne, så vi nu har to af de store, fire-akslede trailere med en kapacitet på 32 tons og tre af de lidt mindre tre-akslede trailere. De store trailere har været lige på kanten af, hvad de gamle trækkere kunne klare, så vi glæder os til at tage de nye Scania i brug,” fortæller han.

 De svenske Scania-trækkere er blevet klargjort hos Scania i Aarhus, hvor man har forberedt dem på de mange ture ud til vestjyske landmænd, fortæller salgskonsulent Hans Kaagaard, Scania Danmark.

”Maabjerg Energy Center får brug for at køre meget på små landeveje, og de skal kunne køre helt ind på gårdene, så de vil opleve at køre i blødt terræn. Det har vi taget hensyn til ved at give mulighed for, at man kan løfte boogie’en højere end normalt. Det gør man ellers normalt ikke i Danmark, men Scania trækker på erfaringer fra de nordiske lande, blandt andet de norske fjelde, hvor lastbilerne også er tilpasset terrænet,” siger Hans Kaagaard.

Der er sket meget med udviklingen af lastbiler i løbet af de fire år, siden biogasanlægget købte sin første vognpark, så både Maabjerg Energy Center og chaufførerne har meget at glæde sig til.

Sammen med de fem nye Scania-trækkere har MEC Biogas fået leveret endnu en fire-akslet gylletrailer, bygget hos vestjyske VM Tarm. Traileren kan rumme 36 tons gylle. De øvrige tre-akslede gylletrailere kan rumme 32 tons. Foto: Jens Bach.

MEC Biogas’ nye trækkere er omfattet af en Ecolution by Scania-aftale, som er Scanias mest omfattende og effektive løsning til at reducere CO2- udledning og udgiften til brændstof. Køretøjerne er fra fabrikken specificeret til at fungere på en måde, som kan reducere brændstofforbruget uden at gå på kompromis med effektiviteten.

Desuden tilknyttes chaufførerne på lastbilerne en Scania Driver Academy underviser, der følger deres kørsel via data, som sendes fra en boks, der er installeret i lastbilen. Hver måned vil coachen kontakte chaufføren og gennemgå data og mulige forbedringspunkter med henblik på at opnå en mere brændstoføkonomisk og dermed mere miljørigtig kørsel.  Ifølge Scania Danmark har man erfaringer for, at konceptet i gennemsnit reducerer brændstofforbruget med 16 procent.

Chaufførerne kan også se frem til en aktiv fartpilot, der sparer brændstof ved kørsel i bakket terræn, og et automatisk nødbremsesystem, som man også kender det fra personbiler. Og så vil komforten være bedre end i de gamle lastbiler.

”Maabjerg Energy Center har valgt de bedste sæder, som findes på markedet. Det er blandt andet med ventilation i sædet. Det betyder rigtig meget, at man føler sig godt tilpas, når man kører hele dagen, og det spiller også en vigtig rolle for trafiksikkerheden. Man kan tabe koncentrationen, hvis man for eksempel har det for varmt,” advarer Hans Kaagaard.

De nye Scania-trækkere er allerede i fuld gang med at transportere biomasse i det vestjyske. Lastbilerne vil blive serviceret på et lokalt Scania-værksted i Holstebro.

Fakta: Nye Scania-trækkere

  • MEC Biogas har indkøbt tre Scania R580 og to Scania R490 med hhv. 8 og 6-cylindrede dieselmotorer.
  • De fem ”trækkere” er beregnet til at trække store tank-trailere med 32-36 tons gylle.
  • Trækkerne er udstyret med Highline-førerhus og har Euro 6-dieselmotorer, som forventes at reducere brændstofforbruget med mindst 10 procent fremover.
  • Lastbilerne er udstyret med aktiv fartpilot og Scania Ecolution-teknologi, der overvåger og rapporterer kørestilen, så chaufføren kan få gode råd om miljøvenlig og energibesparende kørsel.
  • Det automatiske nødbremsesystem slår alarm, hvis vogntoget nærmer sig en forhindring på vejen, for eksempel en bilkø. Hvis chaufføren ikke selv reagerer, vil lastbilen nødbremse for fuld kraft.
  • MEC Biogas modtager lidt over en halv million tons gylle på årsbasis. Det svarer til over 15.000 køreture om året, eller op til 50 ture om dagen for de fem vogntog.
Decathlon ofrece una amplia gama de vr46ropa.com camisetas de fútbol para adultos y niños. Camisas de fútbol que son duraderas camisetas de futbol baratas y ofrecen una gran libertad de movimiento. Compra nuestra selección de prendas de Camisetas nba y camisetas de fútbol. Vea los últimos estilos de ropa de camiseta de hockey y camisetas de fútbol. Jersey de fútbol en línea y Shorts Shopping Site India a camisetas de beisbol baratas precios más bajos internacionales y clubes. Grandes camisetas de moncler mujer calidad a un precio increíble.