Bio-leksikon

Bioethanol er en klar, farveløs væske med en karakteristisk lugt. De fleste vil genkende lugten, for det er egentlig bare sprit, også kaldet ren alkohol (som dog ikke kan drikkes!)

Bioethanol er tidligere blevet fremstillet ved gæring og destillation på basis af korn eller majs (1. generations bioethanol), hvilket har mødt voldsom kritik for at lægge beslag på fødevarer. 2. generations bioethanol fremstilles derimod typisk af stokkene fra majs eller af halm. Maabjerg Energy Concept vil benytte halm.

Bioethanol er langt fra en ny opfindelse. Henry Ford mente, at det var "the fuel of the future" og fremstillede sin berømte T-model, som kunne køre på ren bioethanol.

Bioehthanol benyttes allerede i dag som tilsætningsstof i benzin, f.eks. Statoil Bio95, som uden ændringer af bilen kan benyttes i stedet for 95 oktan blyfri benzin.

Bioethanol bliver normalt solgt i en blanding af f.eks. 5 procent ethanol og 95 procent benzin. Det kaldes E5. I nogle lande, bl.a. Sverige, sælger udvalgte tankstationer E85, som normale benzinbiler dog ikke kan køre på.

Bioethanol giver 34 procent mindre energi end benzin pr. liter. Det vil øge bilens brændstofforbrug (færre km/l). En E10-blanding vil dog kun øge forbruget med ca. 3 procent, mens E85 øger forbruget med ca. 25 procent.

Bioethanol udleder ifølge det amerikanske energiministerium 19-86 procent mindre CO2 end benzin ved forbrænding, afhængigt af produktionsmetoden. Maabjerg Energy Center vil producere cellulose-baseret 2. generations bioethanol, som giver den maksimale effekt på 86 procent.

Bioehthanol er lovpligtigt. Danmark har tilsluttet sig EU-krav om, at mindst 5,75 procent af benzinen skal være erstattet af biobrændsel (i praksis bioethanol) i 2012. Regeringens "Energistrategi 2050" tilslutter sig EU's mål om, at andelen skal være steget til 10 procent i 2020. EU's vision for 2030 er at hæve målet yderligere til 25 procent.